Headlines 24.nl verzamelt actueel nieuws via de rss feeds van online kranten. Op elk moment geven wij al het laatste nieuws overzichtelijk weer.

Tevens kunt u inloggen om uw eigen nieuws pagina samen te stellen en zo alleen het nieuws te zien dat u interesseert.




'Albert Heijn stigmatiseert bij instructie personeel'

12/01 19:30 - 'Albert Heijn stigmatiseert bij instructie personeel'
Albert Heijn stigmatiseert en stereotypeert klanten bij een opleiding van supermarktmedewerkers, door een plaatje van een zwarte vrouw met kind te tonen bij het type klanten dat goedkope producten koopt. Het College voor de Rechten van de Mens en een aantal anti-discriminatiebureaus hebben kritiek op de module. Bij dure producten wordt een witte man afgebeeld. Medewerkers van de grootste supermarktketen van het land krijgen een cursus 'klantprofielen' om klanten en hun koopgedrag te leren herkennen. De klantengroep die vooral goedkopere producten koopt, door AH 'City-Budget'-klant genoemd, staat dus te boek als een zwarte vrouw. De witte man is een zogenoemde 'Premium'-klant. Een etiket op mensen "Choquerend", zegt een medewerkster die de cursus volgde en aan de bel trok bij de NOS. "Dit werkt niet mee aan de gedachte dat iedere klant gelijk is en dezelfde behandeling verdient. Dit is niet goed voor jonge mensen die zo leren om mensen in hokjes te duwen." Ze is bang om haar baan te verliezen en wil alleen anoniem haar verhaal doen. Haar naam is bekend bij de redactie. Volgens het College voor de Rechten van de Mens is hier wettelijk geen sprake van discriminatie, maar wel van stigmatisering. "Wij zijn er geen voorstander van om eigenschappen te koppelen aan groepen. Dat is niet handig en bovendien linke soep", zegt Barbara Bos van het College voor de Rechten van de Mens. "Je plakt een etiket op mensen en hoewel dit niet wettelijk verboden is, is het de vraag of je dit als bedrijf moet willen." Ook de antidiscriminatiebureaus Radar Rotterdam, Art 1 Midden-Nederland en Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA) spreken van stigmatisering. "Het is etnische profilering. Een groot winkelbedrijf heeft ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid, iedereen moet nadenken over hoe je iets weergeeft. De klacht van de medewerkster is legitiem", zegt directeur Lucienne Gena van MDRA. "Dit is niet zo ingewikkeld, het is stereotyperend. Je kunt armoede niet koppelen aan een huidskleur." "Het is mogelijk dat de cursus vooroordelen in de hand werkt", denkt Alexander Hootsmans van Art 1. "Ook wanneer Albert Heijn geen expliciete instructies geeft bij de klantprofielen, kunnen de afbeeldingen en teksten onbewust van invloed zijn op het gedrag van haar medewerkers." "Het is generaliserend en het getuigt niet van een eigentijds perspectief op diversiteit", stelt Radar Rotterdam. Hoogleraar Econometrie en Marketing Onderzoek Philip Hans Franses vindt het vooral 'niet handig en niet chique' hoe Albert Heijn dit doet. "Je zou het als stigmatiserend kunnen opvatten." Ook over de plaatjes bij de andere klantgroepen is hij niet enthousiast. "Die zijn ook nogal kinderlijk weergegeven." Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing, doet de kritiek af als "spijkers op laag water zoeken". Volgens Sloot probeert de supermarktketen vooral tastbaar te maken voor personeel welk type klant in hun winkels komt. "Albert Heijn zit veel in de grote steden en daar is het percentage allochtonen hoger dan op het platteland, dus het is niet raar dat er zowel tekeningetjes zijn met mensen met een wat blankere als met een getinte huidskleur." Albert Heijn zelf laat weten dat het landelijk gebruik maakt van winkelprofielen en klantonderzoeken om zo goed mogelijk in te kunnen spelen op de wensen van de klant in de buurt. Het bedrijf zegt het bewuste plaatje aan te gaan passen. "Kennelijk wekt dit beeld een ongewenste indruk en dus passen we dat aan." De Zaanse supermarkt heeft de opleidingsmodule inmiddels offline gehaald....


 
 

Meer over economie

20/01 19:30 Buma wil rem op buitenlandse werknemer

20/01 18:45 'Takeaway ziet fusie met Delivery Hero als optie'

20/01 17:45 PvdA Utrecht wil spoeddebat over flatschandaal

20/01 17:15 Economische groei wel of niet merkbaar?

20/01 17:15 SNS bank claimt dat sparen nut heeft

20/01 17:15 CBS komt met positieve cijfers

20/01 17:15 Tandartspraktijken in het geding

20/01 17:15 Goud voor Rusland

20/01 17:15 Huiseigenaren op de barricade

20/01 17:15 ECB helpt banken maar niet direct de economie

20/01 17:15 Gaat ForFarmers voor een beursnotering?

20/01 17:15 De dodenherdenking van Schiphol

20/01 17:15 Philips Lighting naar de beurs

20/01 17:15 Wat zijn de gevolgen van het Brexit referendum?

20/01 17:15 ABN Amro betrokken bij belastingfraude?

20/01 17:15 PGGM stopt met investeren in de windmolen

20/01 17:15 KPMG constateert meer bereidwilligheid bij Europese banken

20/01 17:15 Weinig perspectief voor de olie-industrie

20/01 17:15 Nederlandse trots de Robird

20/01 17:15 Bill Gates investeert $ 14 miljoen in het Amerikaanse bedrijf Renmatix

20/01 17:15 Interesse van banken in vastgoed neemt weer toe

20/01 17:15 Flinke rentepercentages voor MKB

20/01 17:15 Saoedi-Arabië leent geld door dalende olieprijs

20/01 17:15 Vastgoedbeleggers geloven weer

20/01 17:15 Woningmarkt weer op hoogtepunt

20/01 17:15  Vaste contracten in de lift.

20/01 17:15 Autoverzekeringen in de knel

20/01 17:15 Gemiddeld vermogen daalt niet langer

20/01 17:15 Gaat de Chinese economie achteruit?

20/01 17:15 Box Consultants verdacht van fraude en valsheid in geschrifte

20/01 17:15 Het geheim van het succes van L’Oréal huidverzorging

20/01 17:15  Zilver gaat de strijd met goud aan

20/01 17:15 Crowdfunding to be or not to be?

20/01 17:15 De voor- en nadelen van een stijgende hypotheekrente

20/01 17:15 Online shoppen wordt steeds interessanter om in te investeren

20/01 17:15  De nieuwe oliebron

20/01 17:15 Met een ‘Knappe kop’ werd toch iets anders bedoeld?

20/01 17:15  Succes of fiasco?

20/01 17:15 Doet u mij maar een halve staatsobligatie

20/01 17:15 Spaarrente wie, waar en hoeveel?

20/01 17:15 Creditcard raakt populairder door spaarrente?

20/01 17:15 Markt van de sportkleding is booming?

20/01 17:15  social media niet grootste afleider op het werk

20/01 17:15  Vloeibaar goud met een verhaal

20/01 17:15 Grondstoffenhandelaar Archer Daniels Midland (ADM) doet een bod op Bunge.

20/01 17:15 6 miljard euro voor duurzame energie in 2018

20/01 13:30 Luchtverkeersleiding wil klaar zijn voor groei Schiphol

20/01 13:30 ’Snelle winst op Utrechtse corporatieflats’

20/01 12:30 Wereldleiders bespreken 'toekomst in versplinterde wereld' tijdens WEF

20/01 11:30 Wereldleiders bespreken 'gedeelde toekomst in versplinterde wereld' tijdens WEF

 

login Member login

Emailadres

Wachtwoord

 

kranten Regionaal nieuws

 

kranten Actueel nieuws

 

Google

 

weer Weer

 

verkeer Verkeer

 

nieuwsbrief Nieuwsbrief

Emailadres