Headlines 24.nl verzamelt actueel nieuws via de rss feeds van online kranten. Op elk moment geven wij al het laatste nieuws overzichtelijk weer.

Tevens kunt u inloggen om uw eigen nieuws pagina samen te stellen en zo alleen het nieuws te zien dat u interesseert.


 
 

Is de euforie rond AI een bubbel die op knappen staat?

18/10 08:15 - Is de euforie rond AI een bubbel die op knappen staat?
Exploderende beurskoersen, deals van honderden miljarden en eindeloos veel optimisme. Beleggers wereldwijd zijn in de ban van kunstmatige intelligentie (AI). Grote vraag rond al die AI-euforie is alleen: gaat het hier niet om een hype en staan we eigenlijk aan de vooravond van een knappende bubbel, die misschien wel leidt tot een nieuwe economische crisis? De groei van grote techbedrijven houdt niet op. Vooral bedrijven die afgelopen jaren de focus hebben verlegd naar AI beleven gouden tijden. Bedrijven als Microsoft, Google en Nvidia doen het ongekend goed op de beurs. Met name chipmaker Nvidia profiteert van het AI-enthousiasme. In minder dan drie jaar is het aandeel maar liefst tien keer zoveel waard geworden. De marktwaarde van het bedrijf is gestegen van ruim 400 miljard dollar naar 4000 miljard. De vijf grootste Amerikaanse techbedrijven zijn inmiddels zelfs groter dan de economieën van Nederland, Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië en Spanje bij elkaar. 'Veel nuances weggelaten' Niet alleen beleggers steken veel geld in de ontwikkeling van AI. Ook bedrijven sluiten grote deals. Zo maakte Nvidia onlangs bekend 100 miljard dollar te steken in OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Verder wordt er wereldwijd massaal geïnvesteerd in de bouw van gigantische datacenters en overheden willen maar al te graag dat deze investeringen in hun landen worden gedaan. Tegelijk waarschuwen steeds meer experts voor een bubbel. Het idee dat AI snel zal leiden tot meer productiviteit en grote kostenbesparingen is volgens Jelle Zuidema, universitair hoofddocent explainable AI aan de Universiteit van Amsterdam, zeer de vraag. "Al die bedrijven die met miljarden dollars nu proberen AI verder te brengen, laten in hun pitches naar investeerders heel erg veel nuances weg", zegt Zuidema. "Ik denk daardoor: dat verhaal klopt niet. De zekerheid waarmee ze verkondigen dat de volgende generatie AI-systemen nog weer veel beter gaat zijn dan de huidige generatie, daar heb ik mijn twijfels over." Parallellen met internetbubbel Als beleggers hun geduld verliezen, kan dat grote gevolgen hebben op de wereldwijde aandelenbeurzen. Het International Monetair Fonds (IMF) waarschuwde gisteren nog eens dat de gang van zaken rond AI steeds meer weg lijkt te hebben van de internetbubbel die begin 2000 knapte. In de jaren negentig kon het geloof in het internet niet op. Er werd massaal geïnvesteerd in kleine, opkomende internetbedrijven die het moesten gaan maken. Beleggers sloten zelfs leningen af om te beleggen. Vervolgens ging het mis. Beleggers verloren het vertrouwen dat internet de wereld zo snel zou veranderen. Het leidde tot een beurscrash en een wereldwijde financiële crisis. Net als toen kan nu ook geloof in nieuwe technologie leiden tot teleurstelling, en vervolgens in beurskoersen die kelderen. "Wat de toekomst gaat brengen, weet niemand", zegt Zuidema over de huidige situatie met AI. "Maar ik zou niet verbaasd zijn als de bubbel op een of andere manier gaat barsten. En dat er een paar spelers overblijven. Maar dat veel van de honderden miljarden die afgelopen jaren in AI geïnvesteerd zijn, toch afgeschreven moet worden." IMF-hoofdeconoom Pierre-Olivier Gourinchas denkt wel dat, als de AI-bubbel zou knappen, dit niet van dezelfde orde zal zijn als bij de internetbubbel. Economen van de Amerikaanse bank Goldman Sachs vragen zich af of er überhaupt van een AI-bubbel gesproken kan worden, ondanks de enorme interesse in AI en beurswaarde van de grote techbedrijven, die niet in verhouding staat met de bedrijfsresultaten. Zij zien grote verschillen met eerdere bubbels. Zo is er nu niet een wildgroei aan kleine bedrijven die willen meeliften op de AI-euforie. De investeringen worden momenteel voornamelijk gedaan in grote spelers als OpenAI, Google en Meta. Bovendien zijn de resultaten van deze bedrijven goed. OpenAI is als enige nog niet winstgevend, maar dit bedrijf is niet beursgenoteerd en wordt vooral privaat gefinancierd. Ondertussen blijft het onduidelijk of AI de grote beloften op tijd gaat waarmaken voor beleggers: het is pas bekend of het een bubbel is, wanneer hij knapt....


 
 

Meer over economie

18/10 15:30 Gemiddelde woning ruim €66.000 duurder dan vorig jaar

18/10 15:30 Huizenprijzen vlakken voor vijfde maand op rij af

18/10 15:30 Prijsstijging koophuizen vlakt af, maar in Flevoland stijgen ze nog flink door

18/10 15:30 SeedBlink neemt Nederlandse crowdfunder Symbid over

18/10 15:30 Huizenmarkt koelt verder af

18/10 15:30  eerste Nederlandse crowdfundplatform met Europese licentie

18/10 15:30 Daar gaan de 6% lager dan vorige kwartaal

18/10 15:30 Huizenprijzen nog verder gedaald in oktober

18/10 15:30 Deze 10 crowdfundingplatforms dingen mee naar de IEX Gouden Stier

18/10 15:30 Gemiddelde huizenprijs sinds augustus met ruim €23.000 gekelderd

18/10 15:30 Huizenmarkt koelt verder af. Hier dalen de prijzen het hardst

18/10 15:30 Zo belegt u in private markten

18/10 15:30 Nieuwe crowdfundingwetgeving hoe zit dat ook alweer?

18/10 15:30 Crowdfunders profiteren van hogere rente

18/10 15:30 2023 was een verloren jaar voor private equity

18/10 15:15 Personeel een belangrijke stap voor je onderneming

18/10 15:15 Machines en gereedschap huren voor bouw- en eventprojecten

18/10 15:15 Waarom HR vandaag steeds meer van een supportafdeling naar een strategische spilfunctie groeit

18/10 15:15 Voorkom dat je privé adres bekend wordt via de KvK

18/10 15:15 Klaar voor de toekomst, het uitbreiden van je zonne-energiesysteem zonder zorgen

18/10 15:15 Wat succesvolle ondernemers gemeen hebben? Een helder plan van aanpak

18/10 15:15 Carrière maken in de foodsector? Hier liggen de mogelijkheden

18/10 15:15 5 manieren om als bedrijf je facturen op tijd betaald te krijgen

18/10 15:15 De evolutie van moderne comfort, veiligheid én stijl

18/10 15:15 De perfecte verlichting boven je tips voor elke stijl

18/10 15:15 Zeeman geeft toe dat haar labdiamant niet goedkoper is

18/10 15:15 Wehkamp introduceert nieuwe merkidentiteit

18/10 15:15 Unilever en For You Agency lanceren Namdong als fan-first noodlemerk

18/10 15:15 A-merken gemiddeld 40 procent duurder dan huismerken

18/10 15:15 I am Toro lanceert Amsterdam 750 boxershort met outdoorcampagne die realtime voorraad laat zien

18/10 15:15 Nutricia start 'Ondervoeding op het Menu'

18/10 15:15 Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland 2025

18/10 15:15 Echte dames, echte Van Dobben viert karakter

18/10 15:15 Kinderen grijpen naar Whopper in nieuwe campagne

18/10 15:15 Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards

18/10 15:15 EU-verbod op plantaardige vegamerken reageren

18/10 15:15 Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon Craig David

18/10 15:15 McDonald’s lanceert Bouw Burger voor Kinderfonds

18/10 15:15 Joost van den Berg van Dr. 'Marketeers maken dingen onnodig ingewikkeld'

18/10 15:15 Walmart gaat direct vanuit ChatGPT verkopen

18/10 15:15 Intertoys lanceert Speelboek 2025 met ruimtereis

18/10 15:15 Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel

18/10 15:15 Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede

18/10 15:15 BenBits eerste partner van 'Stop the plastic chew'

18/10 15:15 Unox luidt wintertijd te vroeg in

18/10 15:15 Winstgevend Whoppah koopt Showroommodellen.nl

18/10 15:15 Stijging online verkopen tempert omzetdaling IKEA

18/10 15:15 Aantal startup investeringen weer op laagste niveau sinds 5 jaar

18/10 15:15 Rethinking Authentieke verbinding in een versnipperd medialandschap

18/10 15:15 Vier Europese marktplaatsen in top tien crossborder marketplaces

 

login Member login

Emailadres

Wachtwoord