Headlines 24.nl verzamelt actueel nieuws via de rss feeds van online kranten. Op elk moment geven wij al het laatste nieuws overzichtelijk weer.

Tevens kunt u inloggen om uw eigen nieuws pagina samen te stellen en zo alleen het nieuws te zien dat u interesseert.




Axel Ruger (Van Gogh Museum) en Simon Reinink (Het Concertgebouw) over cultureel ondernemerschap

axel-ruger-(van-gogh-museum)-en-simon-reinink-(het-concertgebouw)-over-cultureel-ondernemerschap07/11 08:15 - Axel Ruger (Van Gogh Museum) en Simon Reinink (Het Concertgebouw) over cultureel ondernemerschap
[Dit interview is gemaakt in samenwerking met Van Lanschot] ‘De artistieke relevantie van het instituut telt’ De wereld van kunst en cultuur versus de wereld van ondernemerschap en geld: hoe passen deze werelden bij elkaar? Ronnie Overgoor (Oprichter 7DTV) in gesprek met Axel Ruger (Directeur Van Gogh Museum) en Simon Reinink (Directeur Het Concertgebouw) over cultureel ondernemerschap. Balans tussen zakelijke en artistieke doelstellingen Het spanningsveld tussen zakelijke en artistieke doelstellingen: hoe vind je de balans? Simon: ‘De artistieke relevantie van je instituut is uiteindelijk wat telt. Dat mensen van je houden en naar je toe willen komen: geld is niet het doel, maar een middel. Natuurlijk maak je wel zakelijke afwegingen, maar per saldo telt altijd de vraag: is het relevante kunst die je aanbiedt?’ Axel: ‘Die spanning is er zeker binnen onze organisatie, maar dat is ook gezond. Wrijving geeft glans. (…) Wij zijn naast het instituut, ook een commerciële organisatie in de vorm van een bedrijf met een winstoogmerk. Je hebt de winkel en dat is big business. Onze beide organisaties opereren op een enorm hoog niveau. Simon heeft te maken met wereldsterren die over de vloer komen en van Gogh is een van de bekendste kunstenaars op deze aarde. Daardoor ontstaan er ook veel kansen die ook financiële consequenties hebben.’ Verdienmodel: nu en in de toekomst Hoe ziet het verdienmodel van de organisatie eruit: nu en in de toekomst? Simon: ‘Het is een complex verhaal, maar wel mooi gespreid. Een van de taartpunten is natuurlijk de kaartverkoop, dat is goed voor éénderde. Een kwart is ongeveer uit zaalverhuur. De helft van de concerten die wij organiseren, programmeren we zelf: eigen rekening, eigen risico. De andere helft verhuren wij aan concertorganisatoren. Sponsering en fondsenwerving levert ongeveer twintig procent op. Daarnaast hebben we nog diverse andere inkomsten, bijvoorbeeld de subsidie van de gemeente.’ Axel: ‘Bij ons is de kaartverkoop goed voor zestig procent. Dat is echt uitzonderlijk en heel erg veel. Een heel groot component is ook de commerciële activiteiten: merchandise, winkel en wholesale. Daar zijn we ook zeker nog aan het kijken hoe we die business kunnen uitbreiden. In de laatste plaats zijn ook sponsoring en fondsenwerving aan de orde.’ Simon: ‘Ik denk dat ons verdienmodel inmiddels mooi gespreid is. Onze strategie richt zich in de toekomst op het opzetten van een stevig Endowment Fonds. Daar zijn we al in 2012 al mee gestart. Dat is een soort stamvermogen dat je heel voorzichtig en conservatief gaat beleggen. Daar kun je dan je vaste kosten mee gaan dekken in de toekomst. Je wilt het instituut toch in veiligheid brengen.’ Technische innovatie: wat is het belang voor jullie? De wereld verandert ook op het gebied van technologie. Is dat ook relevant voor de cultuursector? Axel: ‘Wij onderzoeken hoe we nieuwe media inzetten. De collectie is niet grenzeloos belastbaar en hoogst kwetsbaar. Je kunt de werken niet naar alle hoeken van de wereld sturen. Dus kijken we hoe we andere manieren kunnen verzinnen om de collectie ook toegankelijk te maken voor mensen die nooit naar Amsterdam kunnen komen. Maar je moet de kracht van het origineel niet vergeten, de magie van de originele beleving is toch anders dan op een scherm iets te bekijken.’ Simon: ‘Op alle niveaus zie je dat die ontwikkeling doorsijpelt in onze organisatie. Op het niveau van techniek, marketing en educatie.’...


 
 

Meer over showbiz-media

13/02 16:30 Nederland.FM nu op op Apple Carplay

13/02 15:45 Fluisteren, tikken en met ASMR-video’s trek je wél de aandacht

13/02 15:45 Groenlinks stelt Kamervragen over omstreden kijkonderzoekmethode SKO

13/02 15:45 Ellie Lust gaat aan de slag bij Opgelicht?!

13/02 15:45 Directeur Axel Rüger verlaat Van Gogh Museum voor Royal Academy of Arts

13/02 15:30 Axel Rüger laat Van Gogh Museum achter als wereldmerk

13/02 15:30 Trending op WhatsApp in week 7 van 2019

13/02 14:45 Dit moet u weten over de gewijzigde Reclamecode voor Voedingsmiddelen

13/02 14:45 Vertrouwen is wel een dingetje voor de media als werkgever

13/02 14:45 [Vacatures] MediaCom zoekt (Digital) Communications Planner

13/02 14:30 Juryleden SAN bekend

13/02 13:45 Eddy “Ik was vroeger heel erg bitter omdat ik niet gebeld werd”

13/02 13:15 Directeur Axel Rüger verlaat Van Gogh Museum

13/02 12:45 Hozier geeft concert in Afas Live

13/02 12:30  moeder en zoon twisten in een grootse leegte

13/02 12:30 Een sigaartje? We zijn op Cuba, dus dat wordt lachen

13/02 12:30 Alles verandert, maar veel blijft ook hetzelfde in Doubles Vies

13/02 12:30 Die grote ogen van Alita huilen lekker

13/02 12:30 Zo kwam campagne #carnavalvrij tot ‘Wij wonnen 2 SpinAwards en 6 Lovies’

13/02 12:15 Festivalgangers helpen rechercheurs

13/02 11:45 Hartverscheurend If Beale Street Could Talk komt hard aan

13/02 11:30 Directeur Axel Rüger verlaat het Van Gogh Museum

13/02 11:30 Peter Kuipers nieuwe directievoorzitter van ruziënd KRO-NCRV

13/02 11:30 [Onderzoek] ‘Geluk van de zzp’er hangt samen met zijn gezondheid’

13/02 11:30 Aantal campagnes met celebrities is sterk toegenomen

13/02 11:30 Zeeland investeert in outdoor campagne

13/02 11:30 Happy World Radio Day!

13/02 11:15 Champions Ajax-Real Madrid live op radio en televisie

13/02 11:15 Jessie J trapt concertreeks City Sounds af

13/02 10:45 Effie zoekt juryleden

13/02 10:45 De opmars van jackfruit als vleesvervanger

13/02 10:45 Tosti's stapelen bij Stacked T's

13/02 10:45 Feestje van de Billen, heel veel billen

13/02 10:30 Violist André Rieu is nog lang niet uitgespeeld

13/02 10:30 ‘Talpa TV-studio’s naar Hilversum’

13/02 10:15 Nederland.FM breidt uit naar Apple’s CarPlay

13/02 10:15 Déjà Baarsjesweg in 1956 en in 2019

13/02 09:45 7 tips voor activistische merken

13/02 09:45 Tele2 raises dividends, synergy targets after first quarter with Com Hem

13/02 09:30 Hoeveel Peter R. de Vries kan een mens verdragen?

13/02 09:30 Ruimere subsidieregeling grafimedia in 2019

13/02 09:15 Kort Haarlem105, KINK, Telenet, PowNed en meer

13/02 09:15 America Movil growth slows in Q4, service revenue falls 1.7%

13/02 09:15 Op zoek naar een nieuwe serie? Hier vind je al onze recensies

13/02 09:15 Brasserie Carstens

13/02 09:15 Modezaak Wolford

13/02 08:15 AVROTROS-omroepbaas Eric van “Gunst van kijker verlies je als je hun gewoontes afpakt”

13/02 08:15 World Radio Day / Wereldradiodag in het teken van tolerantie en vrede

13/02 07:30 Internetschoon. ‘Sites bankwezen niet optimaal beveiligd’

13/02 07:30 Messi en Salah strijden om Pepsi-blikje, fans breken zich het hoofd over stunt

 

login Member login

Emailadres

Wachtwoord

 

kranten Regionaal nieuws

 

kranten Actueel nieuws

 

Google

 

weer Weer

 

verkeer Verkeer

 

nieuwsbrief Nieuwsbrief

Emailadres