Headlines 24.nl verzamelt actueel nieuws via de rss feeds van online kranten. Op elk moment geven wij al het laatste nieuws overzichtelijk weer.

Tevens kunt u inloggen om uw eigen nieuws pagina samen te stellen en zo alleen het nieuws te zien dat u interesseert.


 
 

Fusie AkzoNobel en Axalta moet kosten 'Wij blijven in Nederland'

24/11 22:15 - Fusie AkzoNobel en Axalta moet kosten 'Wij blijven in Nederland'
Samen een van de grootste verfconcerns ter wereld worden. Dat is het doel van de fusie van verffabrikant AkzoNobel met de Amerikaanse branchegenoot Axalta, die vanmorgen werd bekendgemaakt. Vier vragen en antwoorden over de achtergrond van deze deal. Waarom kiezen de twee bedrijven ervoor samen te gaan? Samen is het makkelijker om de kosten laag te houden, is in het kort het idee. AkzoNobel is bekend van huishoudelijke verfmerken als Flexa en Sikkens. Een vroege voorloper van het bedrijf is het verfbedrijf dat Wiert Willem Sikkens in 1792 oprichtte in Groningen. Door de tijd heen is het bedrijf gegroeid uit verschillende fusies en overnames, onder meer van bijvoorbeeld Nobel Industries in 1994. Naast decoratieve verf maakt het bedrijf ook coatings voor bijvoorbeeld de auto-industrie. Axalta is vooral actief in coatings voor de industrie. "Die coatings zijn het meest winstgevend", vertelt David Tomic, die AkzoNobel volgt voor de Vereniging Effectenbezitters. "Akzo wil daar meer in investeren en dit is duidelijk een heel grote stap in dat proces." Vorig jaar maakte AkzoNobel ruim 10 miljard euro omzet, omgerekend zo'n 12 miljard dollar. Samen verwachtten de bedrijven 17 miljard dollar omzet te draaien. Daarnaast verwacht het bedrijf ook kosten te besparen, zo'n 600 miljoen dollar. "Het is een kapitaalintensieve industrie, je hebt dure fabrieken nodig en distributiecentra voor al het materiaal", zegt Tomic. "En denk aan inkoop. Daar moeten de belangrijkste voordelen zitten." Is deze fusie noodzakelijk voor AkzoNobel? Het bedrijf is al langer bezig om efficiënter te opereren. Vorig jaar maakte het daarom bekend wereldwijd 2000 banen te schrappen. "In deze markt staat de winstgevendheid permanent onder druk", zegt Tomic. "De groei zit 'm niet alleen in meer producten verkopen, maar ook in de efficiëntste manier vinden om dat te doen. En dan moet je ook kijken of je alle fabrieken wel nodig hebt." Het belang om groot te zijn in deze sector bleek ook in 2017, toen AkzoNobel in handen dreigde te komen van Amerikaanse verffabrikant PPG. Na verschillende afwijzingen trok PPG zich uiteindelijk terug. Daarna sprak AkzoNobel ook intensief met Axalta over een eventuele fusie om sterker te worden, maar dat liep toen op niets uit. Ook daarna hebben de twee bedrijven het nog een paar keer geprobeerd, vertelt AkzoNobel topman Greg Poux-Guillaume in een interview met de NOS. "Nu stonden de sterren goed en hebben we een combinatie gemaakt die voor iedereen veel waarde gaat creëren." Samen hopen de bedrijven het tweede grootste verfbedrijf ter wereld te worden, en laten ze ook PPG in grootte achter zich. Blijft het bedrijf Nederlands? Het bedrijf krijgt twee hoofdkantoren, één in Nederland en het andere in Philadelphia. De statutaire zetel blijft wel in Nederland, waarmee het dus een Nederlands bedrijf blijft. Maar met het vertrek van een aantal grote Nederlandse bedrijven in het geheugen (Shell, Unilever, DSM), is het een vraag die vandaag toch gesteld wordt aan de Franse topman van Akzonobel, die ook CEO van het gecombineerde bedrijf zal worden. "Het is een vreemde dag, want ik ben een Franse man met een Franse naam", zegt Greg Poux-Guillaume in een interview met de NOS. "En ik ben al de hele dag aan de Nederlandse pers aan het verantwoorden waarom we in Nederland willen blijven", zegt hij. "We willen in Nederland blijven. We hadden dit als excuus kunnen gebruiken om weg te gaan, maar we hebben besloten om een Nederlands bedrijf te zijn. Niemand dwingt ons. We zijn trots om hier te zijn." Toch verlaat het bedrijf wel de Amsterdamse beurs en krijgen ze samen uiteindelijk een notering in New York. "In zo'n onderhandeling is het vaak geven en nemen", zegt Tomic. "Nederlandse chauvinistische beleggers vinden het misschien jammer als ze AkzoNobel niet meer op het koersenbord zien staan. Aan de andere kant kan het ook best zijn dat het bedrijf in Amerika hoger gewaardeerd wordt en voor een belegger die op wereldschaal kijkt, is dat belangrijker." Betekent dit dat er mensen ontslagen worden? Dat wordt niet uitgesloten. "We hebben misschien fabrieken op dezelfde plekken in de wereld", zegt Poux-Guillaume. "Als we groeien is dat niet erg, want dan zijn die fabrieken gewoon vol. Maar zo niet, dan hebben we misschien minder fabrieken nodig. Maar dat is nu ook al." Het is volgens hem nog te vroeg om te zeggen hoe het zal lopen. "We hebben nog een jaar de tijd om daar samen aan te werken." De vakbonden zijn ook geïnformeerd over de fusie maar die kunnen niet veel zeggen. "Wij weten nog niet wat het betekent voor het personeel in Nederland, maar dat gaan we natuurlijk zo snel mogelijk uitzoeken", zegt een woordvoerder van FNV....


 
 

Meer over economie

25/11 02:30 Gemiddelde woning ruim €66.000 duurder dan vorig jaar

25/11 02:30 Huizenprijzen vlakken voor vijfde maand op rij af

25/11 02:30 Prijsstijging koophuizen vlakt af, maar in Flevoland stijgen ze nog flink door

25/11 02:30 SeedBlink neemt Nederlandse crowdfunder Symbid over

25/11 02:30 Huizenmarkt koelt verder af

25/11 02:30  eerste Nederlandse crowdfundplatform met Europese licentie

25/11 02:30 Daar gaan de 6% lager dan vorige kwartaal

25/11 02:30 Huizenprijzen nog verder gedaald in oktober

25/11 02:30 Deze 10 crowdfundingplatforms dingen mee naar de IEX Gouden Stier

25/11 02:30 Gemiddelde huizenprijs sinds augustus met ruim €23.000 gekelderd

25/11 02:30 Huizenmarkt koelt verder af. Hier dalen de prijzen het hardst

25/11 02:30 Zo belegt u in private markten

25/11 02:30 Nieuwe crowdfundingwetgeving hoe zit dat ook alweer?

25/11 02:30 Crowdfunders profiteren van hogere rente

25/11 02:30 2023 was een verloren jaar voor private equity

25/11 02:30 Carrière maken in de foodsector? Hier liggen de mogelijkheden

25/11 02:30 5 manieren om als bedrijf je facturen op tijd betaald te krijgen

25/11 02:30 De evolutie van moderne comfort, veiligheid én stijl

25/11 02:30 De perfecte verlichting boven je tips voor elke stijl

25/11 02:30 Waarom steeds meer mensen kiezen voor luxe wonen in Dubai

25/11 02:30 Waarom rode rozen altijd bijzonder blijven

25/11 02:30 Waarom isolatie van je vloer echt het verschil maakt

25/11 02:30 Waarom roestvrij staal de standaard is in professionele keukens

25/11 02:30 4 Tips voor een professionele uitstraling binnen je bedrijf

25/11 02:30 Waarom je riool meer aandacht verdient dan je denkt

25/11 02:15 [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen 'Onze outlets bieden een dagje uit'

25/11 02:15 Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro Retailer of the Year the Netherlands

25/11 02:15 Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic advertising voor retailmedia

25/11 02:15 Albert Heijn combineert kerst en goede doel

25/11 02:15 Swinckels introduceert rebranding 'Met trots vernoemd'

25/11 02:15 Rutger Koene van 'De kunst is om relevant te blijven in een wereld vol ruis'

25/11 02:15 Black Friday groeit uit tot Black November

25/11 02:15 Marketeer Mariëlle 'Meer Sinterklaascadeaus bij Aldi'

25/11 02:15 Dille & Kamille lanceert ‘Plantenservice’ op Green Friday

25/11 02:15 Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie

25/11 02:15 Action breidt Europees netwerk verder uit

25/11 02:15 [column] Waarom authentiek zijn niet meer genoeg is

25/11 02:15 [marketeer 236] Angela Solkesz - Juve 'Mijn meest meest spannende project tot nu toe'

25/11 02:15 Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn

25/11 02:15 42 organisaties lanceren GroenGezond

25/11 02:15 Disney heropent pop-up in Batavia Stad Fashion Outlet

25/11 02:15 [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin 'Wij zijn een wereldwijde waterbeweging'

25/11 02:15 Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag

25/11 02:15 Lynn Trum (Nederlandse Loterij): 'Sterke merken durven keuzes te maken'

25/11 02:15 [onderzoek] ABN 'Populariteit Black Friday stagneert'

25/11 02:15 Nieuw fonds Keen Ventures voor defence & security tech

25/11 02:15 Populariteit Black Friday stagneert, koopjesdagen raken verspreid

25/11 02:15 Programmatic wie bepaalt en wie heeft het overzicht?

25/11 02:15 Daily Clicks uit AI Overviews naar nul

25/11 02:15 Podimo grootste verkoopnetwerk Nederlandse podcasts

 

login Member login

Emailadres

Wachtwoord