Headlines 24.nl verzamelt actueel nieuws via de rss feeds van online kranten. Op elk moment geven wij al het laatste nieuws overzichtelijk weer.

Tevens kunt u inloggen om uw eigen nieuws pagina samen te stellen en zo alleen het nieuws te zien dat u interesseert.


 
 

Statiegeld moet flink omhoog van inspectie, anders miljoenenboete

25/11 00:15 - Statiegeld moet flink omhoog van inspectie, anders miljoenenboete
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) eist dat producenten per 1 januari consumenten gaan overhalen om meer plastic flessen in te leveren. Dat moeten ze doen door een verhoging van het statiegeld op flessen of het uitkeren van een inleverbonus. Als dat niet gebeurt, moet producentenorganisatie Verpact miljoenen aan dwangsommen betalen. Dat blijkt uit de zogenoemde last onder dwangsom die de ILT in september oplegde aan Verpact en die de NOS in bezit heeft. De maatregel moet ervoor zorgen dat de producenten de inzameling van verpakkingen op orde krijgen, om het plastic zoveel mogelijk te recyclen en te voorkomen dat de flessen op straat belanden. Sinds 2022 geldt een wettelijke inzamelnorm van 90 procent, die ook vorig jaar met 77 procent niet gehaald werd. Inleverbonus De toezichthouder wil dat Verpact over anderhalve maand een verhoging van het statiegeld doorvoert van kleine en grote plastic flessen met tenminste 15 cent. Dat zou betekenen dat het statiegeld op kleine flesjes minimaal 30 cent zou worden en op grote flessen tenminste 40 cent. Verpact is namens de producenten verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van verpakkingen. Andere opties zijn een 'inleverbonus' van tenminste 15 cent boven op het uitgekeerde statiegeld, of een combinatie van beide. Dat moet in elk geval gelden tot de producenten voldoen aan de wettelijke inzamelnorm. Als dit niet gebeurt, moet de producentenorganisatie dwangsommen betalen van 1,5 miljoen euro per dag tot maximaal 21 miljoen. De ILT wijst daarbij op de enorme bedragen die omgaan in het statiegeldsysteem. Zo bedroeg het niet-opgeëiste statiegeld van juli 2021 tot eind 2024 ruim een half miljard euro. Spoedprocedure Raad van State Verpact heeft bezwaar aangetekend bij de ILT en ondertussen een spoedprocedure gestart om de maatregelen op te schorten omdat financiële prikkels averechts zouden werken. "Deze last onder dwangsom brengt de eindstreep verder uit zicht in plaats van dichterbij", aldus een woordvoerder. "We moeten die discussie kunnen voeren zonder dat we nu al maatregelen moeten doorvoeren. Daarom vragen we de Raad van State om op de pauzeknop te drukken." De producentenorganisatie haalt daarbij onderzoek aan dat het vorig jaar liet doen op last van de toezichthouder. "Dat laat zien dat consumenten hierdoor niet ineens veel meer flesjes en blikjes gaan inleveren." Volgens de inspectie is er wel voldoende effect. "Wij zien dat het helpt om tientallen miljoenen extra flessen in te leveren. Anders zouden we ook geen dwangsom opleggen." 'Niet verhogen' Opvallend is dat demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Thierry Aartsen de producentenorganisatie in september juist heeft meegedeeld dat hij "verwacht dat zij het statiegeld niet zullen verhogen", zo liet hij weten in een brief aan de Tweede Kamer. Wel kan hij zich vinden in de andere optie, de 'inleverbonus'. "Mensen belonen voor hun goede gedrag lijkt me een goed idee." Inzamelpunten De toezichthouder en de producentenvereniging Verpact steggelen al jaren over de inzameling. De last onder dwangsom van september komt boven op eerdere lasten in 2024 over onder meer het aantal innamepunten waar mensen statiegeld kunnen terugkrijgen. Per 1 januari 2027 moet dat op last van de inspectie zijn uitgebreid tot zo'n 9500. Op dit moment zijn het er ruim 5000. Ook daar is een dwangsom aan verbonden. Voor elk niet gerealiseerd inleverpunt moeten de producenten 25.000 euro betalen. Donderdag dient de spoedprocedure bij de Raad van State. De uitspraak volgt binnen twee weken....


 
 

Meer over economie

25/11 04:30 Gemiddelde woning ruim €66.000 duurder dan vorig jaar

25/11 04:30 Huizenprijzen vlakken voor vijfde maand op rij af

25/11 04:30 Prijsstijging koophuizen vlakt af, maar in Flevoland stijgen ze nog flink door

25/11 04:30 SeedBlink neemt Nederlandse crowdfunder Symbid over

25/11 04:30 Huizenmarkt koelt verder af

25/11 04:30  eerste Nederlandse crowdfundplatform met Europese licentie

25/11 04:30 Daar gaan de 6% lager dan vorige kwartaal

25/11 04:30 Huizenprijzen nog verder gedaald in oktober

25/11 04:30 Deze 10 crowdfundingplatforms dingen mee naar de IEX Gouden Stier

25/11 04:30 Gemiddelde huizenprijs sinds augustus met ruim €23.000 gekelderd

25/11 04:30 Huizenmarkt koelt verder af. Hier dalen de prijzen het hardst

25/11 04:30 Zo belegt u in private markten

25/11 04:30 Nieuwe crowdfundingwetgeving hoe zit dat ook alweer?

25/11 04:30 Crowdfunders profiteren van hogere rente

25/11 04:30 2023 was een verloren jaar voor private equity

25/11 04:30 Carrière maken in de foodsector? Hier liggen de mogelijkheden

25/11 04:30 5 manieren om als bedrijf je facturen op tijd betaald te krijgen

25/11 04:30 De evolutie van moderne comfort, veiligheid én stijl

25/11 04:30 De perfecte verlichting boven je tips voor elke stijl

25/11 04:30 Waarom steeds meer mensen kiezen voor luxe wonen in Dubai

25/11 04:30 Waarom rode rozen altijd bijzonder blijven

25/11 04:30 Waarom isolatie van je vloer echt het verschil maakt

25/11 04:30 Waarom roestvrij staal de standaard is in professionele keukens

25/11 04:30 4 Tips voor een professionele uitstraling binnen je bedrijf

25/11 04:30 Waarom je riool meer aandacht verdient dan je denkt

25/11 04:15 [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen 'Onze outlets bieden een dagje uit'

25/11 04:15 Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro Retailer of the Year the Netherlands

25/11 04:15 Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic advertising voor retailmedia

25/11 04:15 Albert Heijn combineert kerst en goede doel

25/11 04:15 Swinckels introduceert rebranding 'Met trots vernoemd'

25/11 04:15 Rutger Koene van 'De kunst is om relevant te blijven in een wereld vol ruis'

25/11 04:15 Black Friday groeit uit tot Black November

25/11 04:15 Marketeer Mariëlle 'Meer Sinterklaascadeaus bij Aldi'

25/11 04:15 Dille & Kamille lanceert ‘Plantenservice’ op Green Friday

25/11 04:15 Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie

25/11 04:15 Action breidt Europees netwerk verder uit

25/11 04:15 [column] Waarom authentiek zijn niet meer genoeg is

25/11 04:15 [marketeer 236] Angela Solkesz - Juve 'Mijn meest meest spannende project tot nu toe'

25/11 04:15 Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn

25/11 04:15 42 organisaties lanceren GroenGezond

25/11 04:15 Disney heropent pop-up in Batavia Stad Fashion Outlet

25/11 04:15 [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin 'Wij zijn een wereldwijde waterbeweging'

25/11 04:15 Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag

25/11 04:15 Lynn Trum (Nederlandse Loterij): 'Sterke merken durven keuzes te maken'

25/11 04:15 [onderzoek] ABN 'Populariteit Black Friday stagneert'

25/11 04:15 Nieuw fonds Keen Ventures voor defence & security tech

25/11 04:15 Populariteit Black Friday stagneert, koopjesdagen raken verspreid

25/11 04:15 Programmatic wie bepaalt en wie heeft het overzicht?

25/11 04:15 Daily Clicks uit AI Overviews naar nul

25/11 04:15 Podimo grootste verkoopnetwerk Nederlandse podcasts

 

login Member login

Emailadres

Wachtwoord